Monday, November 05, 2012

Kereta Percuma

Alhamdulillah aku dah upgrade kereta. Aku tukar, dari kereta Kenari Aero 1.0 ke kereta Viva 850. Aikk, tu bukan upgrade, tu downgrade! ya betul, downgrade dari segi saiz dan kuasa. Dari segi harga, ada upgrade disitu.. heheheh.. 

gambar hiasan

Panjang ceritanya mengenai kereta ni.. yang pertamanya, pembelian kereta ini ialah hasil dari pasif income. Hasil sewaan unit kat Kepong = RM450/month. Lepas tolak maintenance etc, boleh lah dapat bersih ~RM400/sebulan. Monthly installment Viva ni pula ialah RM361 (0 downpayment) selama 9 tahun. Dengan kata lain, hasil rumah kat Kepong tu telah mimbiayai kereta kami. Ahamdulillah hasil pelaburan. Walaupun kecil, ianya amat lah bernilai bagi aku yang gaji kecik ni.

Ya, orang akan kata, membazir beli kereta tanpa sebarang downpayment. Sembilan tahun pulak tuu. Serve interest saja dah berapa?? jawapan aku senang je, kita guna duit orang lain (DOL).. apa ada hal? IsyaAllah bila habis pembayaran kereta ini, kereta lain pula akan menyusul. Masih menggunakan DOL.

Bayangkan sekiranya pembelian kereta ini dengan menggunakan cash berjumlah RM32,000. Apa kita akan dapat? ya, sebijik kereta. Tapi bila kita menggunakan RM32,00 cash tadi untuk membeli apartment secara cash dan sewakan untuk mendapat pulangan ~RM400 sebulan. Apa kita dapat? kita akan dapat sebijik rumah dan sebijik kereta. Tepuk dada tanya sama pokok...heheh

Ya, jika kita cagarkan rumah itu suatu hari nanti yang memungkinkan kita untuk tidak mendapat sepenuhnya pasif income hasil dari sewaan disebabkan kita akan dikehendaki untuk serve pada bank untuk loan yang baru itu. Tapi jangan lupa, hasil dari cagaran berjumlah RM40,000 itu sekiranya diletakkan dalam ASB, pulangannya ialah RM233 sebulan (pada kadar 7% setahun). Ditambah dengan pasif income dari hartanah berkenaan (RM400-RM230(installment baru) = RM 170) . Maka RM233 + RM170 = RM403. Masih positif.

Ini hanya lah sekadar contoh mudah. Sekiranya kita berbalik pada pengurusan secara menyeluruh, kita seharusnya meningkatkan pasif income seboleh mungkin untuk kebaikan kita dimasa hadapan. Untuk kes aku, pasif income dah bercampur-aduk dengan duit gaji bagi mengurangkan interest Overdraft, meningkatkan dividen dan lain-lain (orang yang praktik benda yang sama akan faham maksud aku ni). 

Agak bagus sekarang ini kerana terdapat sistem pengiklanan kereta melalui internet online. Pembelian kereta contohnya melalui website mudah.my membolehkan kita sebagai pengguna untuk membandingkan harga dan mendapatkan deal yang paling bagus berserta hadiah tambahan. Ianya amat bagus untuk pengguna. Persaingan antara penjual kereta secara tak langsung akan manfaat kepada pengguna dari segi harga, layanan dan sebagainya.

Yang keduanya, kereta Kenari kepunyaan wife tu pun dah mula kena baiki. Banyak features yang kecik-kecik dah tak berfungsi. Masa untuk lepaskan dia. Lagipun monthly installment kereta kenari ini ialah RM403. Secara tak langsung, dengan penggunaan kereta Viva ini, dapat lah kami  kemaskini dan kurangkan perbelanjaan bulanan. 

Yang ketiganya, masih belum ada sebarang polisi insurans kenderaan pada nama aku sendiri. Ianya tidak bagus untuk suatu hari nanti bila ingin memiliki kereta berharga yang agak tinggi. Hal ini kerana, sudah pasti jumlah insurans untuk kereta baru itu sangat tinggi kerana tiada sebarang diskaun NCD untuk pemilik insurans baru. Bagi pemilik insurans yang melebihi 5 tahun (kalau tak silap), NCD dapat dikurangkan sehingga 50%. Bayangkan NCD berjumlah RM4,000 setahun dapat dikurangkan kepada RM2,000 setahun. Untuk 2-3 tahun, berapa jumlah duit yang kita berjaya selamatkan? Itulah antara satu kelebihan bertangguh-tangguh.

Aku tak nafikan bahawasanya pembelian kereta ini akan membuatkan ramai orang tertanya-tanya. Anak ada dua orang, tapi pakai kereta kecil. Kenapa tidak memilih untuk menggunakan MPV atau apa-apa kereta yang lebih besar. tak kisahlah apa orang nak kata.. sebenarnya tujuan menggunakan kereta ialah untuk bergerak dari point A ke point B. Hanya selesa atau tidak yang membezakannya.

Dari satu segi, ianya tidak bagus untuk aku bergaul dengan golongan atasan. Agak susah nak match disini. Mungkin susah untuk dapat projek ataupun apa saja rekemen yang baik dari pihak berkenaan. Tapi, aku dapat rasakan, belum tiba masanya.

Sekadar untuk berkongsi dan bukannya untuk bermegah-megah..



2 comments: