Thursday, November 08, 2012

Say 'NO' to personal Loan! (modified)

Aku nak mencoret sedikit untuk versi modified. heheh.. ada bagusnya bila kita menulis kerana ianya membuatkan aku berfikir.. betul ka apa yang aku tulis selama ini? itulah akibatnya bile menulis tanpa rujukan dan usul periksa.. main suka hati saja.. heheh.. sekali lagi stupid Sayuti. yehhh..

Bila berfikir ni, teringat satu ilmu dari Cikgu Ahmad (dulu-dulu pernah pergi menuntut dengan beliau di malam tahun baru 2009) .. Personal loan sebenarnya bagus jika betul-betul dimanfaatkan dengan teknik yang betul.
Aku lupa apa nama teknik tu, teknik OD (overdraft) kot.

Caranya lebih kurang macam ni la. Buat personal loan cthnya RM30k. Lepas tu masukkan semua dalam ASB.Buat sijil kat PNB, Lepas tu apply OD dengan bank (sekarang dah tak boleh untuk nama individu). Bank akan bagi fasiliti OD sebanyak RM27k kepada kita. Gunakan duit RM27k ini untuk bayar loan. Hasil dividen dari ASB untuk setiap hujung tahun pula digunakan untuk dimasukkan dalam OD untuk kurangkan interest. Lama-kelamaan OD akan penuh dan loan akan habis dibayar. kachinggg! duit free..

Tengok, sekarang siapa dah rugi? aku dengan labu2 aku.. duit free pun tak nak.. stupid Sayuti..

-Versi lama-
Tidak dapat dikenalpasti kenapa aku memang anti dengan personal loan atau dengan nama lain dia 'pinjaman peribadi'. Ohh tidak. Mungkin disebabkan interest atau kadar faedah dari pinjaman peribadi ni dikira tinggi. Ye ke tinggi? a'ah tinggi la, jangan lihat pada kadar faedah yang di iklankan, lihat pada kadar faedah yang sebenar. Sila buat kira-kira.
Habis kalau tak buat personal loan, macam mana nak dapat duit banyak yang cepat? kalau mengikut daripada ajaran En Aziz Ibrahim, refinance rumah dan teknik Overdraft merupakan pilihan terbaik disebabkan kita boleh memilih untuk menggunakan kadar faedah harian yang boleh memberikan manfaat kepada kita untuk meminimumkan kadar faedah. Ada teknik nyaa..

Yang lebihnya bila kita refinance rumah (rumah sewa) jika dibandingkan dengan loan peribadi, pembayaran bulanan adalah ditanggung oleh penyewa (DOL) sedangkan duit cash hasil dari refinance rumah berkenaan telah pun masuk poket kita tanpa sebarang cukai. 

Untuk Overdraft pula, sekarang ini ia masih dibekukan oleh bank negara bagi permohonan di atas nama individu. Untuk permohonan diatas nama syarikat, kena tanya encik google (aku tak pasti).

Tapi kalau tak ada rumah, macamana nak refinance? senang je, tak payah gatal-gatal nak berhutang. Belajar cara cari dan urus wang dengan sebaiknya. Kemudian baru fikir untuk melabur untuk membolehkan kita membina kekayaan.

Namun, tiada masalah jika benar ingin menggunakan fasiliti loan peribadi ini dengan syarat tahu memanfaatkannya dengan betul bagi menjana income. Tapi aku still tak tahu macamana caranya. 

Satu benda lagi, untuk para usahawan atau mereka yang bekerja sendiri, aku amat menyarankan untuk membuat pinjaman dengan agensi kerajaan contohnya TEKUN ataupun AMANAH kerana tiada faedah yang dikenakan. Aku difahamkan, caj yang dikenakan ialah caj pengurusan semata-mata. Jika tiada bisnes pun, buat-buat ada. Paling tidak duit berkenaan boleh bekerja untuk kita bila kita meletakkan duit berkenaan ditempat yang betul contohnya ASB.





No comments:

Post a Comment