Tuesday, November 20, 2012

Perkongsian Ilmu

Nak cerita sikit kisah aku masa awal sekolah menengah. Kisah kanak-kanak hingusan. Istilah masa depan yang selalu orang kampung guna ialah 'bbolot'. Heheh.. 

Entah kenapa menjelang peperiksaan PMR, aku ialah antara kalangan budak yang agak terkedepan dari segi pelajaran (tak ada la terer sangat tapi boleh lah jugakk!) dapat merasai suatu perangai yang tidak elok dari kalangan kawan-kawan. Iaitu kedekut ilmu. Entah kenapa benda ini terjadi. Di kalangan kawan-kawan terdapat satu budaya semacam menyorokkan maklumat mengenai pelajaran. Aku terkilan dengan keadaan itu menyebabkan aku membuat tindakan yang sama. 'dah kau tak nak share nota dengan aku, jangan harap aku nak share nota dengan kau lah!'. Demmm. Ye lah zaman tak betul aku. hehe

Habis PMR, aku dapat masuk MRSM. Dan dari situ lah aku dapat manfaat dan mempelajari budaya perkongsian ilmu dalam mencari ilmu pengtahuan. Di situ, tiada istilah menyorokkan nota ke, ilmu ke apa. Memang seronok. Kawan ajar kawan-kawan, kongsi ilmu dan macam-macam aktiviti. Aku tak terkecuali, amat seronok bila dapat menyampai dan mengajar kawan-kawan yang bertanya (itu pun yang aku boleh jawab je lah). Aku boleh katakan bahawa zaman MRSM ialah antara kenangan yang terbaik pernah aku alami di zaman belajar. Dan hasilnya, not bad lah aku punya result SPM, boleh lahhh. Kawan-kawan pun kebanyakannya OK.

Masuk zaman universiti aku terjumpa balik jenis orang yang kedekut ilmu ni. Haiiyyaa, ada jugak orang macam ni kat universiti. Lantaklah. Aku hairan tak tahu apa dia fikir.

Bertitik tolak dari zaman mrsm tu lah aku suka untuk berkongsi ilmu pengetahuan. Aku seronok bila ada orang datang berbincang mengenai pelaburan, memancing dan sebagainya. Blog ini antara medium untuk aku berkongsi pendapat. Secara tak langsung aku dapat refresh ingatan dan menambah lagi ilmu pengetahuan. Sebab lain manusia, lain pengetahuan dan perangai. Macam-macam input akan kita dapat dalam masa perbualan yang singkat itu. Dan juga secara tak langsung benda ni akan menjadikan network kita bertambah. Dari sudut lain, PR kita juga akan bertambah baik dan macam-macam faedah lagi.






2 comments:

  1. aku la tu hok g tanyo mung sokmo..hahaha.

    ReplyDelete
  2. hahaha.. Harizal.. Zaman belajar kita antara yang terbaik in my life! rindu zaman sekolah!

    ReplyDelete