Sunday, October 30, 2011

Kadar sewa baru

Kadar sewa baru untuk semua unit aku yang dalam proses pertukaran ni menyebabkan aku senyum panjang lebar..hehehehe..ada kenaikan dlm rm100 bagi setiap unit secara purata.. boleh la.. lepas bayar upah pengasuh anak pun dah sgt berbaloi2...jugak buat byr hutang bil2 yang tertunggak...

Thursday, October 27, 2011

Tiada Extra Income laaa

Sengal aku rasa bosan.. duit xberapa nak masuk dalam sebulan dua nih..harap gaji dgn rumah sewa je.. nih la akibat aku menolak banyak projek kecil2 yang dulu aku biasa buat atas alasan nak tumpukan perhatian sepenuhnya pada pelajaran.. demn... Tapi kadang2 rasa lega bila tidak diganggu dan dapat rehat lebih terutamanya pada hujung minggu.. itulah pertukaran yang terpaksa dibuat..bila rehat lebih, duit pulak xberapa nak masuk..

Harapnya pertukaran penyewa akan membuka lebih rezeki dengan kadar sewa yang lebih tinggi..harapnya lah..

Wednesday, October 26, 2011

Penyewa lari

bulan nih aku kena uruskan 4 unit rumah untuk tukar penyewa serentak! adus pening2!

Wednesday, October 05, 2011

Strategi bila kenaikan harga barang yang melampau

Tak usah salahkan orang lain yang menyebabkan harga barang naik.
Kita sendiri yang kena cari penyelesaiannya.
Nih antara strategi yang sesuai

1. Beli emas
2. Duduk di rumah selama mungkin. Kurangkan keluar rumah. Kemas rumah, cuci tolilet, Buang sampah, baiki minor setakat yang boleh, pasang kabinet kecil
3. Boikot kedai makan kat luar. Masak sdiri. Asah skill memasak anda.
4. Beli rumah untuk disewakan.
5. Guna kemudahan ditempat kerja dengan sebaiknya. Internet, elektrik etc.
6. Guna kenderaan yang jimat minyak. Guna setakat yang perlu sahaja.
7. Jual apa sahaja barang yang tidak perlu berada didalam rumah.
8. Simpan segala duit dan pendapatan di ASB, ASD atau mana-mana saham amanah yang terjamin dan halal
9. Pegang duit sesikit mungkin di tangan. Cover interest OD anda.
10. Gunakan fasiliti OD (kepada sesiapa yang sempat buat OD)
11. Gunakan kelebihan kad kredit (tuntut ilmu sebelum guna)
12. Buat kerja part time, rebut peluang depan mata
13. Tumpukan perhatian pada kerja anda - untuk naik pangkat
14. Tuntut apa sahaja hutang yang di pinjam oleh org sekeliling anda
15. Jalan kaki sebanyak mungkin
16. Jgn lupa tunaikan tanggungjawab sbg hamba Allah


Tuesday, October 04, 2011

Cari Makan

Masih kenyataan tidak berasas..

Di Malaysia ni senang saja nak hidup. Kena usaha lebih insyaAllah ada rezeki yang datang. Ada banyak peluang untuk buat duit cuma kita kena usaha utk dpatkannya. Doa juga penting jgn lupa..