Tuesday, November 06, 2012

Kiraan hukum 72

Sebelum aku lupa, nak berkongsi sedikit mengenai hukum 72 ni.. Hukum 72 ni digunakan untuk mengira berapa lama duit kita akan berganda kepada dua kali (dua kali ganda la).

Contoh paling senang, jika dividen ASB maintain sebanyak 8% setahun, maka duit kita akan menjadi dua kali ganda selama 72/8 iaitu 9 tahun. Maknanya jika duit kita ada RM100k pada hari ini, 9 tahun akan datang dia akan menjadi RM200k. Dengan syarat, jangan usik le duit tu. Inilah kehebatan kuasa kompaun. Yang menarik lagi, untuk next 9 tahun akan datang, duit pada 9 tahun hari ini akan berganda lagi. Maknanya, dalam masa 18 tahun, duit tu akan menjadi RM400k.dan kiraaan ini tak akan berhenti untuk gandaan yang seterusnya.. wow!

Contoh lain, jika kita berjaya membeli hartanah yang memberi pulangan sebanyak 12% setahun, maka duit kita akan menjadi dua kali ganda dalam masa 72/12 iaitu enam tahun sahaja. So, cubaan untuk mendapatkan property yang memberi pulangan tinggi amatlah penting.

Menarik kannn? gempak la Albert Enstein ni.. Mana dia jumpa no 72 ni pun aku tak tahu...

3 comments:

  1. ishk...sikit je duit aku rupenye lg 9 thn... hihihihi

    ReplyDelete
  2. hahah.. aku bg contoh yg banyk, bg nampak banyak.. heheheh.. alaa, ko punya duit dlm bentuk property tu berkali ganda banyak.. no worry!

    ReplyDelete
  3. cer try kire nie lak..

    aku li emas delay (tangguhan) 100gm.. se gram rm150.. tunggu 1 bulan diberikan imbuhan/diskaun rm850 (rm8.50/gm)..

    soklannye.. bape lamakah duit ini akan digandakan? hehe..

    maklumat lanjut emas delay fb-> aira_1503@yahoo.com

    ReplyDelete