Thursday, November 15, 2012

Update Saujana Putra dan ejen untuk Putra Mahkota

Selamat tahun baru untuk semua umat Islam seluruh dunia. Cuti hari ni aku berkesempatan menguruskan unit kat Saujana Putra. Ada leaking pulak kat paip utama, habis basah rumah kat bawah unit aku tu. Dia call aku untuk datang visit dan uruskan. So, aku sempat lawat tadi, agak kriktikal rosaknya. Nasib baik kontraktor pun dah datang lawat tadi, koyak jugak lah poket RM380 untuk kerja-kerja bypass. Dah bocor kat dalam dinding, tu cara yang terbaik lah. tak ada rezeki nak buat macamana, satu bulan sewa dah kena reserve utk buat benda ni.

Yang bestnya ialah, unit kat bawah unit aku tu, bank valuer sampai harga RM85k market value dia. Gila kentang, owner baru tu apa lagi mark up loan la. Dia dapat 90% dari 85k, so loan dia ialah RM76,500. Dia beli rumah tu pada harga RM68k, so dia ada duit lebih dalam RM8.5k. Apa lagi dia renovate kaw-kaw unit dia tu. Memang cantik lah dia buat. Unit kecik, renovate pun tak banyak kos sangat. Boleh lahh.. Untuk rekod, unit kat sini aku beli lebih kurang 3 tahun lepas pada harga RM29.2k. Boleh laah..


Lepas visit unit aku tu, aku shoot ke Taman Putra Mahkota, ada satu unit tu, owner mintak tolong aku jualkan. Cantik unit dia. Aparment Melati. Walk up apartment. Dah siap renovate dengan kitchen kabinet dan sebagainya. Tingkat dua dari 5  tingkat. Keluasan 759sqft, kadar sewa yang diberi sekarang ialah RM500. Sangat convenient terdapat banyak kemudahan dan fasiliti seperti masjid, sekolah, kedai runcit, restoran dan sebagainya. Parking pun mudah tak kena berebut sangat. Harga buka RM125k, memang  kena  dengan market value. InsyaAllah aku cuba jual.Kalau ada rezeki tu ada lah.













Yang berharganya ialah aku dapat kenal seseorang yang berpengalaman dalam bidang yang sama. Rupanya tuan rumah tu ialah bekas seorang pensyarah. Banyak ilmu yang di kongsi dan sangat menarik untuk di bincangkan. Dari situ aku dapat banyak info dan motivasi percuma yang jarang diperolehi oleh sesiapa. Bagi aku, dapat kenal dengan orang yang sebegini dah merupa satu rezeki yang tak ternilai. Dunia ni memang sempit, yang interestingnya ialah, dia merupakan kawan bekas Pengetua aku masa kat MRSM dulu pun, disebabkan beliau juga bekas cikgu MRSM di suatu masa dulu. What a nice day!

4 comments:

  1. rumah di saujana putra sekarang dah makin mahal... sebab highway dah siap.

    ReplyDelete
  2. agree.. terkejut dengar bank valuer sampai macam tu punya tinggi.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:49 PM

    ada tak rumah sewa area situ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya punya unit dah ada penyewa.. try check dekat mudah.my la.. biasanya ada owner post kat situ..

      Delete