Monday, October 22, 2012

Menceburi Pelaburan Saham

Saham... oh saham.. pandangan aku bila pertama kali dengar mengenai saham ialah bankrupt. Habis semua harta tergadai. Semuanya hancur. Pernah aku lihat didalam rakaman video mengenai pelabur saham yang membunuh diri dengan menembak kepalanya sendiri. Aku jadi takut amat bila bercakap mengenai saham.

Tapi, sekiranya kita pernah bermain game yang dinamakan Cashflow 101 dari encik Robert Kiyosaki, kita tidak akan terlepas dari mendapat offer untuk membeli STOCK atau saham yang menguntungkan. Aku mula terfikir, why not aku stadi mengenai saham pula.

Aku mula mencari dan membeli buku mengenai saham. Aku pernah terbaca artikel yang mengatakan 'jangan berani melabur saham sekiranya anda tidak tahu apa-apa'. Aku tak mahu berjudi dengan nasib sebab aku tahu aku nih memang seorang yang tidak bernasib baik. Tapi kalau bab memancing, nasib aku kira OK sebenarnya. heheheheh..

Antara buku yang aku minati mengenai saham ialah dari penulis Adam Khoo dan Puline Yong. 


Hasil dari kajian aku, saham ni sebenarnya sangat menarik. Ianya sangat berbeza dengan berjudi. Sangat-sangat berbeza. Kerana, saham ini, bila aku kaitkan dengan pasaran hartanah, rupanya ia mempunyai sifat yang sama. Membeli saham pada harga yang rendah ialah sama dengan membeli hartanah pada harga yang rendah. Cuma yang membezakannya ialah pengetahuan kita mengenai harga saham itu ialah rendah atau tinggi dengan nilai sebenar. Macamana nak tahu mengenai harga itu ialah, tidak lain tidak bukan dengan cara mengkaji sepenuhnya mengenai syarikat saham berkenaan.

Mengenai risiko. Risiko boleh dielakkan dengan cara memahami sepenuhnya mengenai saham yang bakal dibeli. Sekiranya kita tidak mengetahui mengenai saham yang ingin dibeli, risikonya amatlah tinggi. Namun, jika kita mengetahui selok belok mengenai saham yang bakal dibeli, kita boleh mengelakkan risiko sehingga seratus peratus. Ini serba sedikit yang aku pelajari hasil dari pembacaan setakat ini. InsyaAllah aku akan menceburi bidang saham ini dalam masa yang terdekat.

6 comments:

  1. investment ni ada cycle dia.. nmpak mcm ramai mula masuk ke portfolio stock ni esp IPO.. nasihat saya 1 je, jgn tesangkut bila portfolio tu tgh peak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah.. good advice.. Salfi jom Teh Tarik.. OK ka??

      Delete
    2. gwa kt JB bro.. :)

      Delete
    3. oo ya kaa.. tak ada masalah kita jumpa nanti bila ada sumur di ladang.. heheh

      Delete
  2. ko blajar betul2 k...nnt dah hebat, sile ajar aku plak tau... teringin tp pening... hahahaha

    gudlak! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah... no problemo! doakan aku.... heheh

      Delete