Wednesday, October 03, 2012

Kes Stadi Unit kat Putra Perdana


Alhamdulillah lagi aku dah berjaya jual unit aku yang kat Putra Perdana tu. Ini unit aku sendiri pertama yang dijual. Sebelum ini dok jual rumah orang lain jaaa.. kali ini aku pulak jadi owner.

Aku pernah post mengenai unit ni kat sini

Nak cerita detail sikit lah, sekadar nak berkongsi. Untung pun bukan besar sangat tapi boleh lahh..

Unit ini aku beli pada tahun 2009 pada harga RM40k. Aku mark up loan, jadinya loan aku ialah RM 45k.Lepas tolak lawyer fees semua, dapat la ~RM1.5k masuk poket pada masa tu. Installment aku kena bayar dalam RM267/month. Aku bagi sewa tiga ratus sahaja. Alhamdulillah ada orang tolong bayarkan installment tu tak pernah miss sampai sekarang.

Lepas 3 tahun (settle lock period), aku dah naikkan sewa kepada RM320 sahaja (sebab penyewa ni bagus sangat payment dia, tak sampai hati aku nak naikkan sewa, sampai sekarang dia masih tinggal di situ) walaupun dah ada orang nak offer aku untuk dia sewa RM400/month kalau aku halau penyewa aku tu.

Baru-baru ini dah ada pembeli setuju untuk membeli dengan harga RM63k.Dia dah bayar deposit. Baki loan sekarang ada dalam RM41k++. Untung kasar ada lah dalam RM20K. Tolak lawyer fees, maintenance tertunggak, cukai kerajaan dll, aku agak untung bersih ada lah dalam RM12-15k aje (atau mungkin lebih, aku tak pasti sebab lawyer tengah buat kira-kira, tunggu aje lahh). Aku tak expect tinggi lah.. tp boleh lah.. kalau nak kira, ini rumah aku yang paling tak untung. Yelah, masa beli dulu tak tahu banyak lagi pasal property investment ni.


Bagi unit ini, investment dalam masa 3 tahun lebih tanpa menggunakan modal sendiri, dapat ~ RM3k per year, sape nak bagi ye tak...alhamdulillah rezeki.. next, cari rumah lain lakk!

4 comments:

  1. Okla tu... Aku pun dlm proses jual 2 buah rumah... Tp bila pk2 balik rasa rugi plak jual rumah aku yg sebuah tu... Hehe.. Xpela pengalaman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 bijik tu.. masyukk..pengalaman = priceless.. nak jual jugak unit lain tapi mak aih sayangggg nak lepas...

      Delete
  2. haris4:02 PM

    Nk tanya la. RM63k tu utk tgkt brape ye. Sy pon nk jual umah kt situ

    ReplyDelete
    Replies
    1. 63K tu untuk tingkat 2 dari 4 tingkat.. boleh letak tinggi sikit la sebab harga market memang RM70k.

      Delete