Tuesday, December 18, 2012

Jalan-jalan Taman Haiwan Bukit Tinggi dan Hutan Lentang Karak

Sabtu lepas, nak lepaskan bosan duduk rumah, wife ajak jalan-jalan ke Bukit Tinggi. Saja makan angin bawa budak-budak jalan-jalan. Malam sebelum bertolak, siap-siap pergi shopping kat Giant, nak bawa bekal, dengarnya kat sana susah nak cari makan kat restoran dll. Awal pagi, pukul 7am (awal la sangat!) aku bangun tolong wife aku buat bekal. Dia masak nasi lemak dan buat berger.

Lepas tu aku mengantuk dan tido semula sampai la pukul 9am. Hahaha. Dalam perjalanan ke Bukit Tinggi sempat call owner rumah untuk collect S&P beliau untuk urusan jual beli apartment Melati tu.

Pukul 11 baru lah boleh bertolak ke Bukit Tinggi tu. Sebenarnya aku bukan tahu sangat jalan nak kesana. Masuk highway Karak, aku bawak slow-slow saja kereta takut terlepas exit. Perjalanan ambil masa dalam 1/2 jam kot. Sebelum exit Bukit Tinggi ni ada satu Exit namanya Kampung Bukit Tinggi. Jangan masuk exit ni. heheh..

Exit Bukit tinggi ni namanya Persimpangan Bukit Tinggi - Berjaya Eco Resort. Jalan kat dalam ni agak liku-liku dan kena hati-hati. Trip kitorang ni simple-simple saja ikut setakat sampai. So, sampai lah kat Taman Haiwan Bukit Tinggi atau nama lain Animal Park Bukit tinggi.

Pintu masuk @ Taman Haiwan Bukit Tinggi (sori ter'snap' gambar org lain)

Pintu depan @ Taman Haiwan Bukit Tinggi

Pandangan dalam Taman Haiwan Bukit tinggi
Pandangan dari dalam @Taman Haiwan Bukit tinggi

Simple saja saja taman haiwan ini. Ada beberapa jenis haiwan yang jinak seperti Arnab, Rusa, Rusa Bintik, Wonder Pet, Kaldai dan beberapa ekor ayam. haha.. cuaca agak sejuk. Tiket pula RM3 satu kepala tak kira umur.

Wonderpet - @Taman Haiwan Bukit tinggi

Rusa berbintik - @Taman Haiwan Bukit tinggi
Arnab dalam Sangkar - @Taman Haiwan Bukit tinggi

Arnab yang boleh di sentuh- @Taman Haiwan Bukit tinggi
Anak sulung aku excited ke apa entah posing dengan arnab - @Taman Haiwan Bukit tinggi

Anak aku pulak, datang sini paling syok tu bila boleh main slide kat tempat permainan kanak-kanak.
Kawasan permainan kanak-kanak @ Taman Haiwan Bukit tinggi

Lepas tu kitorang pergi makan, rehat dan solat zohor kat Masjid. Masuk ke dalam lagi lebih kurang 1km dari taman haiwan ni.
Pemandangan dari masjid

Dalam pukul 3petang, kitorang bertolak ke Hutan Lentang pulak. Masuk semula ke Highway Karak dan terus ke arah Kuantan. Exit hutan Lentang ni namanya Hentian Sebelah Lentang. Dari exit ini sebenarnya kita boleh buat U-Turn ke Kuala Lumpur. Kat sini, anak aku layan mandi air terjun. Ramai juga orang lain datang sini. Sesuai untuk aktiviti berkelah dan santai bersama keluarga. Untuk aktiviti hujung minggu, boleh lah.

Air longkang terjun Hutan Lentang - Salah satu port di Hutan Lentang

1. walaupon dulu aku slalu jgk lalu hway karak ni, tp tak tau pon kewujudan tmpt2 ni..

2. sama la kita..hahaha.. ni first time aku pegi sini walaupun dok lalu karak since 2003.. haha