Thursday, December 06, 2012

Tips, Petua dan cara elakkan mabuk laut

Saja nak berkongsi untuk sesiapa yang akan melakukan aktiviti seperti memancing dan sebagainya di Laut. Nak tergelak sebab aku sendiri alah dan mabuk yang sangat teruk setiap kali turun kelaut walaupun darah yang mengalir dalam badan ini ialah dari keturunan nelayan besar dan tersohor pada suatu ketika dahulu. hahaha..

Cerita pengalaman aku, pada awal-awal aku berkecimpung dalam aktiviti laut ini, aku ada search kat google. Macam-macam tips aku jumpa. ada yang cakap kena telan air kat muara dua tiga teguk. adoi la. Itu tips yang paling teruk aku kena. Aku buat. Telan je air terus aku muntah belum apa-apa. hahaha.. sampai sekarang kalau teringat peristiwa aku telan air tu, mesti loya tekak ni nak muntah. eiiii...

Sebenarnya, mabuk laut ialah perkara biasa bagi nelayan. Peringkat awal biasanya memang kena. So tips aku senang :

1. Sebelum turun ke laut, makan ala kadar. Jangan makan pedas atau berminyak. Makan buah-buahan. Jangan lupa bawa bekal sekali masa turun ke laut nanti.

2. Kat tengah laut, kalau rasa mabuk, muntahkan saja. Kat laut senang, muntah dalam air laut. Bukan macam dalam bas ke apa nak konsider takut kotor. So, sedekahkan lah makanan kita tu sikit kat ikan dalam laut tu. Niat sedekah, insyaAllah dapat pahala.. heheheh

3. Lepas muntah tu, terus basuh mulut then makan dan minum apa saja makanan yang ada kat depan kita. Biasanya lepas muntah kita akan rasa lega dan tak pening lagi. Walau tak lalu makan, cuba la telan jugak. Sebabnya senang, bila makanan dah tak ada dalam badan, kita akan kurang tenaga dan cepat letih. Bila makan, kita akan tambah balik tenaga kita. Lepas tu kalau muntah lagi, ulang lagi untuk makan. Ini tips dari makcik aku selaku orang kampung nelayan sejak berpuluh tahun yang lalu. Kalau tak ada makanan dalam badan, kita akan muntah yang teruk rasa macam nak terkeluar tali perut sebab tak ada makanan untuk dikeluarkan. So, makan lah.

4. Jangan lihat benda kecil atau apa-apa bendak yang dekat semasa di dalam bot. Waktu matahari terik di atas kepala, biasanya susah untuk kita melihat daratan atau benda-benda jauh, silau. Maka kita akan terpaksa melihat lantai bot. Ini akan menyebabkan kita akan mabuk lebih teruk. Dalam kes ini, penggunaan kaca mata hitam amat membantu. Guna lah kaca mata hitam untuk melihat benda jauh.

5. Kalau teruk sangat mabuk tu, tidur saja lah. 

6. Jangan lupa bawa air minuman 100 Plus. Di laut, badan kita mudah terhidrat atau dengan kata lain, kehilangan air yang banyak dari badan. Dalam kes ini, air 100 Plus boleh membantu kurangkan badan terhidrat. Minum banyak-banyak walaupun tak ada selera.

Mabuk laut

My two cents!

3 comments:

  1. mabuk free...aku pun pernah kena huu

    ReplyDelete
  2. hahaha.. mabuk free..

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:33 AM

    tips yg membantu..thanx admin

    ReplyDelete