Friday, January 04, 2013

Bagaimana cara nak kumpul duit

Sering kali kita terfikir macam mana cara nak kumpul duit. Kadang-kadang kita terlepas pandang yang sebenarnya kita bukan tak ada duit. Duit kita banyak tapi tahu kat mana.. hahaha.. berikut beberapa tips yang aku petik dari pembacaan aku yang sedikit sebanyak aku dah praktik..

1. Senaraikan seberapa banyak barang yang tidak lagi kita gunakan. Jual saja. Bagi murah pun tak apa. Tukar dalam bentuk duit dan simpan dalam ASB, lagi lama lagi naik harga. Macamana nak jual? letak saja dalam iklan mudah.my. Kalau malas nak hantar, tulis self collect kat rumah kita. senang. Iklan tu free,kita tak dikenakan caj. Senaraikan barang tu contohnya motosikal, perabot, reel dan apa saja yang kita tidak gunakan lagi. Kira macam cairkan aset la. Disamping boleh memberi ruang yang lebih dalam rumah kita tu.

2. Senaraikan siapa saja yang pernah ada hutang dengan kita, lepas tu sms kat dia "bro, maaf aku tak ada duit sekarang ni, terdesak sangat, boleh tolong bayar hutang yang dulu tak?". buat-buat sedih dan betul-betul nak guna duit. Hantar saja SMS tu, mana tahu penghutang tu ada duit banyak sekarang. heheheh

3. Unsubscribe mana-mana subscription yang tak perlu. Entahlah, aku paling tak suka melanggan benda-benda yang semacam vakum menyedut duit dari dalam poket kita.. haha.. contohnya macam langgan suratkhabar ke, astro ke dan apa-apa benda lain yang tak perlu. Terpulang pada pendapat masing-masing lah, tapi bagi aku, benda-benda macam ni semacam tidak perlu. Cukup sekadar memenuhi keperluan dan kemudahan internet yang ada sekarang adalah terlebih cukup untuk kita dapatkan maklumat dan berita terkini. hahaha.. ini ayat orang paling kedekut kat Malaysia. Untuk fakta, aku masih guna prepaid hingga kini, setiap bulan mesti ada baki walupun aku top up rm30 je sebulan. hahaha.. internet lak, aku guna Celcom SKMM je. rm25/sebulan utk 1 gig. hahaha.. cukup untuk layan Fb, update blog, hantar emel dan ecetra. tengok youtube tak boleh, kena guna internet ofis. hahaha

4. Buat keje part time. Kenal pasti apa hobi kita. Cuba fikirkan cara macamana nak buat duit dengan hobi kita tu. Contohnya menjual barang berkaitan hobi kita melalui online bisnes. Belum cuba belum tahu.

5. eh dah tak ada idea dah.. chow! haha


2 comments: