Tuesday, April 23, 2013

Buku kewangan yang bagus di Malaysia

Ramai yang beranggapan pendidikan kewangan adalah semata-mata mengajar kita untuk berjimat cermat. Kena tahan lapar, kena banyak bersabar dan tidak membuat pembelian barang yang tidak perlu dan sebagainya dalam usaha memastikan tahap kewangan kita berada dalam keadaaan yang sihat. Dan hasil dari pandangan kita itu, kita memutuskan untuk tidak membaca buku berkaitan kewangan. Bagi aku, ianya merupakan satu kerugian yang amat.

Aku ada baca banyak buku berkaitan ilmu kewangan dan rata-rata aku dapat simpulkan, banyak maklumat dan point yang dapat di perolehi dari buku hasil tulisan penulis berbangsa cina. Ia biasanya ditulis berdasarkan ilmu yang mereka ada dan ianya amat sesuai untuk di praktik. Aku amat mencadangkan sesiapa yang ingin mencari ilmu mengenai kewangan, cuba dapatkan buku-buku hasil penulisan dari penulis yang berbangsa cina ini. 

Terkini aku dah dapatkan satu buku bertajuk Common Cent hasil tulisan Andrew Chua. Banyak ilmu yang beliau kongsikan dalam buku ini walaupun beliau masih dalam usia yang muda. Dah habis aku baca. Buku ni aku dah hadiahkan kat seorang ofismate, dia nak terjun dalam bidang bisnes katanya. Aku rasa buku ini sesuai untuk dia fikirkan mengenai masa depan beliau dalam bisnes. Siapa yang ingin mendapatkan ilmu kewangan, buku ini aku kategorikan sebagai 4.5star out of 5star.
 Common cents - Andrew Chua
Common cents - Andrew Chua


No comments:

Post a Comment