Friday, September 21, 2012

Pilih Pencen atau KWSP??

Baru-baru ini aku di ajukan soalan ini. Nak pilih pencen atau KWSP??. Kes aku masih tak boleh nak pilih yang mana satu memandangkan aku masih tidak berjawatan apa-apa melainkan pelajar ijazah lanjutan sepenuh masa.

Kalau tanya aku pada masa ini aku akan memilih KWSP. 
Kenapa?
KWSP- Besok-besok bila dah tamat perkhidmatan, akan dapat duit sekelepuk. Plannya ialah beli beberapa unit apartment. Bayar cash. Kutip sewa setiap bulan. Maknanya akan ada income setiap bulan. Kalau pandai pilih apartment, mungkin income akan melebihi nilai pencen pada masa itu (tak boleh jamin). Pada masa yang sama, nilai hartanah yang dibeli akan meningkat sama dengan peningkatan umur kita. Sewa juga meningkat. Sekiranya meninggal, hartanah akan diwariskan kepada isteri. Kemudian sekiranya isteri meninggal, hartanah tersebut akan diwariskan kepada anak-anak. Sekiranya anak-anak meninggal, hartanah tersebut akan terus diwariskan kepada darah daging kita a.k.a cucu, cicit bla..bla..bla..Pada masa yang sama, sepanjang kita bekerja, KWSP memberi pulangan dividen yang agak boleh than pada setiap tahun.

Tapi awas, ianya berisiko. Risiko untuk ditipu semasa pembelian hartanah. Risiko pembelian hartanah yang gagal. Ya, pelaburan amat berisiko. Hanya pengalaman dan pengetahuan yang boleh mengurangkan risiko berkenaan. Teruskan menambah ilmu pengetahuan dalam mengurangkan risiko. InsyaAllah semuanya berjalan lancar. 

Ini hanya sekadar pendapat. Sesiapa pun boleh tidak bersetuju dengan pendapat ini. 

No comments:

Post a Comment