Tuesday, June 24, 2014

ASUS Zenfone 5 Error

Baru-baru ini aku ada beli telefon bimbit model ASUS Zenfone 5 di kedai Satu Gadget Dot Com di Cheras.  Harganya RM499 untuk kategori 1.6Ghz, 2 Gig Ram dan 4 gig internal memori. konsider murah berbanding kedai lain. Tapi aku dapati ada error especially bila install WhatsApp atau Facebook. Error seperti gambar dibawah:

WhatsApp tries to read contacts

Error ini keluar banyak kali sampai tak larat nak klik. Bila aku refer balik pada kedai berkenaan, diorang cakap itu ialah masalah firmware. Asalnya aku ingat aku ada salah setting, rupanya error ini dari ASUS sendiri. 

Jadi, sekali lagi aku malang bila berkaitan dengan telefon bimbit. sedih betul. Walaubagaimanapun, jaminan diberikan oleh pihak penjual untuk fix perkara ini dan aku harap ianya dapat dipulihkan. 

Update terkini:
Hari ini 27 June 2014, phone aku ni dah berjaya dipulihkan oleh pihak penjual. Lega sikit walaupun bukan handphone mahal sangat pun.



15 comments:

  1. Sama la masalah kita..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah kedai tu dah selesaikan masalah ni.. dia ada copy file, pastu reset factory setting.. kena backup dulu apa data yang ada dalam handphone tu sebelum pass kat dia..

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:11 AM

    Bro. My phone pun prob yg sama. Cam .na nak fix

    ReplyDelete
    Replies
    1. sefaham saya kedai je boleh fix ni.. kena bawa gi kedai tu semula..

      Delete
  4. salam,,kalau korang nk th lbh lanjut pasal zen,4,5,6 blh join group yg ada dekt fb,,dekt situ mrk shared malsh2 zen4,5,6 dan cara nk update semua,, :-) nama group asus malaysia tk silpa,,sy lupa

    ReplyDelete
  5. sy pon mngalami masalah mcm awk...lama dia setting blik? ke hp kne tinggal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak lama lah.. sekejap je.. dalam setengah jam..

      Delete
  6. Anonymous12:09 AM

    Kedai mana? Dh try hntr kt bnyk kedai tapi still sume tk pandai buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. kedai satugadget.com, di Cheras Menara PGRM.

      Delete
  7. Anonymous2:49 AM

    Say a pun ad a masalah sama berapa lama mereka reset hp?

    ReplyDelete
  8. Sha8 017350078610:53 PM

    Korang g donwload firmware zenfone korang kat asus.com

    pastu extract pastu letak file yg ade xxxx-user tu kat internal memory. jgn letak dlm folder

    pastu restart phone

    pastu die akan detect new firmware update. pastu update jek.

    ape2 leh tanye aku whatsapp :D

    mest ok :D

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Anonymous12:40 AM

      Adik sy punye phone zenfone 4.5 pun slalu mati sendiri,knape ye?

      Delete