Saturday, August 07, 2010

xbanyak update

hmmmmm....tak banyak yg aku boleh update memandangkan tak banyak aktiviti yang aku buat dua tiga menjak nih..minggu lepas telah berlangsung majlis konvokesyen aku, semalam telah berlangsung konvokesyen adik aku di UKM..musim konvo la kot nih...dan pada waktu nih, telah genap sebulan aku mendaftarkan diri sbg pelajar phD..wah, betul ke ape aku buat nih..aku tak ada pilihan once aku register aku kena habiskan dalam masa 3 tahun..itu je yang UM boleh bagi aku..aduii..satu tugas yg berat menyebabkan aku xboleh tidur malam dgn lena..jemnn!!!!

Dua hari lagi aku kena hadiri temuduga untuk jawatan Pegawai Latihan Vokasional (PLV)..ntah le aku sdiri xde mood nak gi interview...satu keputusan yang sukar bagi aku..nak buat phD ke nak jadi pegawai????ape-ape pun aku hadir je lah inteview tu tgk option yang ada..klu ada rezeki kat situ, kat situ lah...klu xde pun aku still boleh proceed dgn phD aku nih dgn senang lenang...ada juga yg mencadangkan aku untuk buat kedua-dua skali..namun bukan senang, nak buat phD bukan mcm buat kueh..tp seronok bila dapat tgk rmi graduan yg dikurniakan phD semalam..bestnyaa diorg..sure gaji 6k-7k..gred 51 otomatik dengan beban kerja yg menarik..fuhhh..bessstt..

Pasal properties dan investment, aku sedikit terkilan memandangkan kemudahan overdraft sudah tidak boleh digunakan...haiii..ape la nasib..hari tu sempat buat sikit je, nak top up dah tak boleh...xpe, boleh buat plan lain..aku akan mafaatkan OD aku yg ada utk dapat duit free..heheh..200k dalam 25 tahun..duit free dari OD yg dh ada..tnpa usik gaji..menabung menggunakan dividen ASB..perh..best2..cara yg simple..buat loan asb 200k, bayar setiap bulan guna OD(rm1.2k/month), tahun kedua amik dividen(rm14k) utk top up OD dan bayar lagi setiap bulan..kemudian buat lagi tahun ketiga dan seterusnya shingga 25 tahun..anggap je itu ialah menabung utk hari tua..duit free tu!!!the best thing ialah gaji kita tidak diusik lgsg oleh teknik ini..kita masih boleh menyimpan macam biasa..tp kali nih guna la akaun asb anak ke, wife ke..sbb asb kita dah penuh..xboleh simpan lagi..huhu...masalahnya utk sekaligus loan 200k, at least jawatan pegawai permanent baru bank pandang..klu stakat student, susah la sikit nak convince bank nih..

Pasal ejen properties..aku buat secara slow2 je..bulan lepas aku berjaya jual satu unit..heheh..ada jugak rezeki tersepak..boleh la..seronok bila tgk kawan2 boleh jual property nih..bayangkan komisyen akak tu utk bulan lepas je rm26k..Tahniah akak..pergh..setahun aku kerja tuh nak dapat duit mcm tu..itu la rezeki namanyaa...semangat aku dgr...yg kawan aku sorg lagi, berjaya jual unit banglow..komisen dia sahaja dah 30ribu..pergh...nak ape lg???huhuhu...best2..tahniah utk korg..kejayaan diorg telah buat aku semangat..tgk lah nati aku akan berusaha utk jadi mcm diorg..hehehe..azam je ada..usaha tarak....nih la kelemahan aku..huhu

No comments:

Post a Comment