Wednesday, January 04, 2012

Delay your gratification

Agak susah untuk laksanakan benda ni, tambah-tambah bila duit ada kat dalam tangan kita.. bila ada duit je, mula la fikir "apa aku nak beli ek?", " nak tukar kereta apa ek?", "nak pakai handphone ape ek?".. pastu mula browse kat mudah.my, window shopping la eh..hehehe

Mengikut kefahaman aku, delay gratification ni maknanya menangguh kan untuk membeli sesuatu yang mewah untuk berseronok.

Aku nak pesan kat diri aku, "x perlu utk nak pakai benda yang bukan keperluan! masa muda ni ialah masa utk membina kekayaan demi masa depan anak islam melayu!" sekarang bukan masa utk berseronok itu!

Ya, aku harus sabar bnyk2.. sabar dan terus sabar.. setiap kali fikirkan ini, teringat cerita mengenai arwah moyang.. beliau amat bersederhana dan akhirnya membawa kejayaan dan kekayaan hingga ke anak cucu.. InsyaAllah aku akan dapat mewarisi amalan beliau.. ya, harapnya masih ada keturunan darah beliau dalam diri aku..heheh...

No comments:

Post a Comment