Tuesday, July 05, 2011

Laut Telan Kampung


OMAR menunjukkan geran yang tanahnya sudah dihakis dan ditenggelami laut di Kampung Pulau Pak Amat.KOTA BHARU: "Hanya geran tanah ini yang menjadi bukti satu ketika dulu, kira-kira dua kilometer dalam Laut China Selatan sekarang, ada satu penempatan dinamakan Kampung Pulau Pak Amat.

"Di penempatan itulah juga saya dilahir serta dibesarkan, namun kini perkampungan itu semua sudah hilang dan hanya tinggal sebagai sejarah, bagaikan cerita dongeng, 'ditelan' laut," kata Omar Senik, 82.


Yg nih datuk sedara aku..sian kampung diorg mmg dh kena telan laut..aku kecik2 dulu selalu balik kampung. Seronok dapat main kat sana sebab dekat dgn laut. Pagi2 bangun kejut adik2 terus ke pantai nk tgk sun rise. Lagi seronok bila dapat berkumpul dgn saudara mara kat kampung. Kat kampung tu macam2 aktiviti aku bleh buat dari mandi laut, memancing dsb. Sekarang kampung dah xde, semua dah teruk kena hakis dua tiga tahun ni.

Sebenarnya masih ada inisiatif dari pihak kerajaan klu nak selamatkan kampung ni dari dulu lg. Sepatutnya boleh buat benteng seperti yg telah dibuat oleh di kampung Sabak(kampung jiran). Tapi apakan daya kerajaan negeri xboleh buat apa-apa untuk menyelamatkan keadaan.

"Kalau takut dilambung ombak!"

No comments:

Post a Comment