Sunday, July 14, 2013

Cubaan berniaga barangan pancing


Aku biasa menjual barang melalui pengiklanan online terutamanya mudah.my. Biasanya aku jual barang persendirian namun kali ini aku mencuba untuk menjual barang dari supplier. Disebabkan minat aku ni lebih kepada aktiviti memancing, maka aku memilih produk 'reel' keluaran dari Daiwa. Baru-baru ini aku buat keputusan untuk meng 'order' barang dari dealer. Ada minimum amount yang aku kena order, kalau tak, tak dibenarkan beli. Jadi nak tak nak, aku beli 1 lot barang ni untuk cubaan pertama jualan aku ni.

Bila dah order, dah bayar semua, barang pun dah sampai. Kira punya kira, maka aku pun cuba lah nak jual. Aku cuba ambil untung yang sedikit, namun bila aku bandingkan dengan harga sebenar di dalam kedai pancing yang biasa aku lawati , aku dapati harga di dalam kedai berkenaan amatlah murah dan sama dengan harga modal yang aku gunakan. Tak masuk akal. Macamana diorang ini buat untung? aku termenung memikirkannya. Lama aku berfikirada beberapa kebarangkalian.
1. Jualan reel di kedai diorang ini tidak mendatangkan keuntungan, keuntungan diambil dari produk lain.
2. Mereka mendapat harga dari dealer dengan harga yang lebih murah dari yang aku dapat (macam mustahil)
3.Stok yang mereka ada ini ialah stok lama, bermakna mereka gunakan harga lama (produk ini naik harga pada setiap tahun)

Dari rumusan yang aku buat, mereka ini mengambil keuntungan yang sangat minima dengan jumlah kerja yang super rajin tanpa mengenal putus asa menyebabkan pelanggan tetap ke kedai mereka. Bukan senang nak buat bisnes ni rupanya. Maka, aku tiada pilihan lain, untuk bersaing, keuntungan minima dan kerja keras ialah satu-satunya pilihan yang aku ada. Pengajaran yang bagus untuk aku.




4 comments:

  1. Anonymous7:32 PM

    kedai pancing beli borong banyak2, pastu ada pakatan dgn kedai2 lain.

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:34 PM

    bila beli lagi banyak, lagi rendah harga boleh dapat.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:13 PM

    sebelum beli....ko nie patut survey dulu rege kat kedai.....kalau kedai murah ko punya punya mahal...siapa nak beli

    ReplyDelete
  4. salam tn..sy berminat nak berniaga barang pancing..boleh dpt no contact?

    iskandarbasiruddin@gmail.com

    ReplyDelete