Wednesday, May 25, 2011

Dunia ini penuh perangkap

Kena hati2 dalam setiap tindakan seharian. Banyak org cari duit dengan macam2 cara. Sanggup menipu demi untuk mendapatkan duit. Kita sebagai orang awam seringkali termakan dengan segala pujuk rayu dan ayat2 manis dari penjual2 yang macam ni.

Aku xpandai sangat nak kongsi cara2 untuk elakkan dari terkena. Just untuk peringatan diri aku..

1. Hati2 sebelum menurunkan sebarang tandatangan terhadap sebarang kontrak pembelian. Cuba tangguhkan selama mungkin. Dapatkan pendapat dari ramai org sekeliling. Fikir banyak kali.

2. Hati2 sebelum membuat sebarang bayaran. Juga tangguhkan selama mungkin. Fikir banyak kali. Buat kira2. Tgk pro and con. Buat search dalam internet. Tnya pendapat dalam forum. Tnya dalam facebook. Mungkin ada expert yg akan jawab utk kita. Inilah masa utk bersosial.

3. Pembelian handphone pun mcm tu jugak, biasanya bila kita dh pergi ke kedai handphone, kita akan dipujuk oleh salesman berkenaan dan amat susah untuk melawat kedai lain. Cara paling senang, buat search harga dlm internet. Dah dapat anggaran harga, then baru lah ke kedai telefon utk window shopping. Aku pernah terkena sekali. Terbeli handphone di kedai dgn harga rm400++. Bila balik, aku buat search, harga online ialah rm300 sahaja. Aku rugi bnyk. Bodoh nya Mat Utie..

Kena ingat, pembelian yg kita buat tu ialah sama ada kita yang mencarinya atau salesman yang mendekati kita. Sekiranya kita yang mencari, peratusan ditipu adalah kurang. Tapi, sekiranya salesman yang mendekati kita, chance untuk ditipu adalah amat tinggi. Elakkan dari melayan salesman yang mendekati kita. Pada pengamatan aku, biasanya pembelian mcm ni adalah disebabkan termakan pujuk dan bukannya KEPERLUAN!!! lari sejauh mungkin dari perkara ni.. ini kerana biasanya kita akan bergantung 100% pada kata-katanya yg belum tentu tepat..kita mungkin DITIPU!!

kadang2 kita xsampai hati utk letak ganggang telefon atau buat xtahu semasa didekati salesman ini, tapi just cakap kat diorg "SAYA XMINAT! Sekarang tgh rushing dan jgn ganggu saya!". Kena keras. Klu buat gini adalah jauh lebih baik dari kena tarik dgn diorg untuk perbincangan yang berjela2 yang merugikan masa, tenaga dan duit. Sedangkan kita masih ada benda yang boleh dibuat untuk mendatangkan keuntungan pada masa berkenaan.

Hati-hati lah..

2 comments:

  1. yup, ramai pemburu mencari mangsa diluar sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu MH MY! setuju

      Delete