Wednesday, February 23, 2011

Motor oh motor / ASB / Rumah sewa

Dah lama xbuat maintenance untuk motor Kriss AEH 1680 ni. Sedikit kisah mengenai motor nih. Ianya ialah hasil peninggalan arwah Cikgu Lan merangkap abg ipar ku. Setelah kematian beliau, kakak ipar aku menghadiahkan motor berkenaan kepada isteriku dan telah diguna pakai oleh aku semenjak perkahwinan kami pada Jun 2008.

Hari nih aku ada buat maintenance. Tukar tayar tubeless, sport rim dan bateri. kos terlibat ialah RM350. Pembaikan tersebut dibuat setelah mengambil kira kos dan keselamatan untuk menggunakannya. Klu ikutkan hati mahu saja aku beli motor baru. Honda Dream harganya baru RM3800. Bukan xmampu untuk bayar cash, tp memikirkan mengenai keperluan, aku teruskan dgn hanya membuat pembaikian kecil dgn kos yg sederhana. Lagipun, motor masih elok. Tiada apa masalah, cuma nampak buruk je lah. Bagi aku, ianya merupakan satu lagi pengorbanan. Aku berkorban keselesaan untuk merasai motor yg lebih baik demi untuk masa depan keluarga dan anak.

Hari ini jugak aku telah membuat simpanan di ASB berjumlah 3X,XXX.00. Antara transfer yg terbesar pernah aku buat. Tu pun masih ada baki didalam akaun semasa aku untuk kegunaan harian berjumlah 7,XXX.XX. Ini lah kelebihan menggunakan Overdraft. Aku menjangkakan pada awal tahun depan dividen ASB aku xlari dari 5,XXX.00. Then ianya sgt berbaloi-baloi.Duit free.

Malam nih, aku plan untuk pergi kutip duit sewa. Terus saja duit tu aku transfer pada mak abah lah. Inilah kelebihan unit sewa. At least dah tertunai satu tgjwb kepada mak dah abah. Cuba bayangkan kalau xde hasil duit sewa tu. penat jugak lah..

No comments:

Post a Comment