Wednesday, January 19, 2011

Buku Pengurusan kewangan



Dua tiga menjak ni aku ada baca beberapa buku yg dipinjam dari library UM lah(nak beli xmampu). Tak tahu kenapa aku suka sgt baca buku pengurusan kewangan. Banyak ilmu yg aku dapat hasil dari pembacaan ni. Sebenarnya,kalau nak difikirkan, kebanyakan buku ni akan ajar kita benda yang sama iaitu berjimat cermat. Tapi, worth sebenarnya kalau kita baca buku macam ni dari penulis yang berlainan. Maksud aku, baca je buku yg kita belum pernah baca. Sangat berbaloi. Penulis ni mempunyai banyak ilmu yang telah dipelajari bertahun-tahun. Dan kenapa tidak utk kita dapatkan ilmu itu dalam masa yg sangat singkat.

Setiap penulis juga mempunyai cara yang berbeza untuk menyampaikan ilmu mereka, ada yang mudah difahami dan ada juga yang agak susah untuk difahami. Ada yang kelakar dan macam lagi lah. Seronok aku baca, tambah-tambah kalau kita dapat aplikasi apa yang diterangkan oleh mereka ni. Bukan sekadar baca.

Part yang aku paling suka ialah "Financial Idiot" yang aku boleh nampak siapa di kalangan aku yang tergolong dalam golongan ini. hahahaha. Orang macam ni akan menggali tiada penghujung. Ramai yang macam ni. hmm..no komen.

Secara keseluruhan, buku ni menceritakan macamana penggunaan wang yang efektif di samping meningkatkan pendapatan. Penulis juga menerangkan beberapa tips yang sangat berguna bagi mengelakkan poket bocor yang dapat menjimatkan kita ribuan ringgit dari pelbagai urusan kehidupan kita.

No comments:

Post a Comment