Wednesday, April 21, 2010

Saving kena kuat..

Dah lama aku perati kan mengenai pelaburan dan pengurusan kewangan nih..dah bnyk tempat aku pegi belajar...dh bnyk blog dan buku yg aku baca...dah bnyk org yg aku tnya..dh bnyk org yg aku perhatikan..kat sini aku nak buat kesimpulan, utk setiap pelaburan..kita xboleh lari dari menggunakan modal..

untuk nak ada modal, kita kena ada saving..saving yg kuat tuh sgt penting, yg nih la kuncinya..jgn dok fikir nak enjoy je dgn duit yg ada..mmg la syok dpt beli brg2 yg kita nak..tp lagi syok klu bleh simpan dan duit tu akan bekerja utk kita dn dapatkan apa yg kita nak hasil dari simpanan kita tu..

kat sini aku nak share pglmn aku dgn kawan sorg nih...dia punya la minat nak beli rumah...cerita kat aku bukan main...excited gila..mintak aku ejas satu umah utk dia..aku no hal bab cari umah senang je..tp bila samapai masa, nak mitak ernest deposit serendah 2k pun susah..dalam simpanan xde langsung..ok aku cuba ejas dgn owner, owner mitak 1k, pun xboleh bagi..

Owner tuh dah maki2 aku..bengang je aku rasa..sakit ati..tp nak buat mcm mana..aku pun xdapat nak tolong..nih yang susah..betul la omputih cakap.."no money no talk!"
kena faham betul2 isu nih..

Saving nih jgn buat main2..sgt2 la penting..klu xde duit, peluang lalu depan mata tgk je laa..xboleh buat apa...even klu nak beli rumah yg mark up loan pun kena ada modal...memang la org cakap rumah free, tp tetap kena dahulukan duit sdiri..klu xcaya try la..aku penah beli umah mark up loan...tu pun kena letak jugak dlm 7k..cuma bila loan release, duit tu bleh dapat balik laa..


first thing yg kena ingt ialah saving..plss aku nasihat kat diri aku sdiri gak nih..tp jgn sampai jadi kedekut! yg nih org xnak kawan punya..dulu aku pun ada kawan yg kedekut taik idung masin xhingat punya..yg nih memang aku xkawan..mmg aku dh block awal2...aku xrugi ape klu xkawan dgn dia..lg aku kawan dgn dia, lagi aku rugi..baik aku dok jauh2 je..xde kepentingan langsung dlm hidup aku..kawan mcm nih jenis yg xboleh tumpang punya...duit bnyk pun klu org xsuka sbb prangai kita tuh, hmm..then pikir lah sdiri!!..

No comments:

Post a Comment